Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

perjantai 16. syyskuuta 2016

#46: Vakuutusyhtiö välittää


Elämä jatkui muutaman päivän jotakuinkin normaalina. Asiat etenivät ja taloyhtiö yritti löytää urakoitsijaa remonttia varten. Me odottelimme lopullista vahinkoraporttia ja mietimme, mihin pääsisimme sijaiskodista muuttamaan. Oman asunnon vastiketta piti maksaa koko ajan normaalisti eikä äitiyspäivärahasta niin paljon ylimääräistä jäänyt, että sillä olisi mitä tahansa vuokraa maksanut.

Maanantaina 6.6. olin lasten kanssa Prismassa ruokaostoksilla puoli neljältä, kun puhelimeni soi. Vakuutuskäsittelijämme Tiia soitti erittäin kiukkuisen puhelun. Luurista alkoi kimakalla äänellä sellainen papatus, että meni hetki ennen kuin ymmärsin, kuka soittaa ja mitä asiaa koskee. Laskin punnitsemani banaanit kärryyn ja pyysin, että hän aloittaisi alusta hieman rauhallisemmin.

Tiia: ”Minulla on tässä kädessä nyt tämä vahinkoraportti, jonka mukaan putkessa ei ole mitään vikaa eikä taloyhtiön vakuutusyhtiö korvaa vahinkoa!”

Minä: ”Okei. Erikoista, sillä taloyhtiö tai me emme ole nähneet vielä koko raporttia. Onko kartoittaja laittanut sen suoraan teille?”

Tiia: ”Sillä ei ole väliä, mistä se on tullut. Väitätkö, että valehtelen? Tässä minulla on mustaa valkoisella! Väitätkö, ettei minulla ole tällaista paperia?”

Minä: ”Otetaas nyt ihan rauhallisesti. En väitä mitään vaan olen todella hämmentynyt, että raportti, jota koko taloyhtiö, me ja taloyhtiön vakuutusyhtiö odottaa kuin kuuta nousevaa, on toimitettu ensimmäisenä meidän omaan kotivakuutusyhtiöön, vaikkei kartoitusfirma edes tiedä omasta kotivakuutusyhtiöstämme mitään.”

Tiia: ”Väität, ettei tällaista raporttia ole vai? Tässä tämä on minun kädessäni ja tässä on päiväys toukokuun viimeinen päivä.”

Minä: ”En edelleenkään väitä, etteikö jotain raporttia voisi olla, mutta kuulen tästä nyt ensimmäistä kertaa ja olen ruokaostoksilla. Siis hetkonen, päiväys toukokuun puolella? Eihän se ole edes se lopullinen raportti, kun viimeinen tutkimus tehtiin 2.6. ja sitä raporttia tässä edelleen odotellaan. Ihan kuten olen teille viime viikolla ilmoittanut.”

Tiia: ”Tällainen raportti minulla nyt on ja tässä on ihan mustaa valkoisella. Sain sen nyt vasta käsiini, mutta päiväys on jo toukokuun puolella. Tämä tarkoittaa sitä, että sijaisasumisenne päättyy tähän.”

Minä: ”En tiedä, mikä raportti sinulla on. Olen toimittanut teille kaikki raportit, jotka olen käsiini saanut ja sopinut käsittelijänne kanssa, että saamme jäädä sijaisasuntoon, kunnes lopullinen raportti on valmis. Syy tulee olemaan joka tapauksessa sama eli varmasti sijaisasumisemme tulee sen jälkeen päättymään.”

Tiia: ”Kyllä, se päättyy tähän. Saatteko asunnon tänään tyhjäksi?”

Minä: ”Tänään?! Kello on puoli neljä, olen ruokakaupassa, meillä on vauva ja 2-vuotias lapsi eikä tietoa, mihin olemme menossa.”

Tiia: ”No saatte huomisaamuun asti aikaa. Puoleen päivään mennessä on asunnon oltava tyhjä.”

Tässä kohtaa minäkin hieman turhauduin vakuutusyhtiön huomaavaiseen ja lempeään otteeseen.

Minä: ”Aika kohtuutonta, mutta asia selvä. Emme ole saaneet korvauksia ajalta ennen sijaisasuntoa, missä vaiheessa saamme korvauksen niistä?”

Tiia: ”Oletko tosissasi? Odotatko meidän vielä maksavan teille jotain, vaikka olette luvatta asuneet jo yli viikon meidän piikkiin? Eiköhän se maksuvelvollisuus ole lähinnä toisin päin?”

Minä: ”Emme todellakaan ole asuneet luvatta vaan olen aktiivisesti ollut teihin yhteydessä ja tiedottanut tilanteestamme. Viime viikolla olen sopinut, että saamme lopulliseen raporttiin asti asua sijaisasunnossa eikä tuota lopullista raporttia ole kukaan vielä tehnyt. Millä tavoin perustelet sen, että aiempi oikeutemme korvaukseen olisi nyt jotenkin kadonnut?”

Tiia: ”Vai niin. Monestako päivästä aiot korvausta vaatia?”

Minä: ”Kaikista, jotka vahingon jälkeen asuimme tuttavien nurkissa. Ihan kuten meille aiemmin luvattiin.”

Tiia: ”Täällä näkyy, että olette muuttaneet sijaisasuntoon vasta 27.4. Minkä takia ette menneet heti, kun teille asuntoa tarjottiin?”

Minä: ”Kerroitte, että vaihtoehdot ovat toisessa kaupungissa ja viikkohinnat useita satasia. Yritimme alkuun löytää itse asuntoa ja kun lopulta sopivaa asuntoa meille tarjottiin, meni pari päivää, että saimme avaimet noudettua toisesta kaupungista. Korvaus tuttavien luona asumisesta on 5 euroa päivässä per henkilö. Sijaisasunto maksoi teille 80 euroa päivässä; näin ainakin väititte. Minun matikalla teille olisi ollut edullisempaa, jos olisimme olleet pidempäänkin tuttavien nurkissa.”

Tiia: ”Aha. Laitan korvauksen maksuun.”

Minä: ”Käsittelijänne kertoi viime viikolla, että myös muuttokustannuksista olemme oikeutettuja korvauksiin.”

Tiia ei meinannut enää saada henkeä: ”Siis mitä ihmeen muuttokustannuksiakin teille nyt sitten on syntynyt?”

Minä: ”Kuten jo aiemmin oli puhetta, jouduimme muuttamaan asuntoon lapsille sopivat sängyt, syöttötuolin ja muuta henkilökohtaista tavaraa. Voin kertoa, että tuollainen vauvaikäinen tarvitsee ihan vähän enemmän tavaraa mukaansa kuin aikuinen.”

Tiia: ”Laita nyt nämä kaikki vaatimuksesi tänne ja katson sitten, mitä niistä korvataan.”

Minä: ”Asia selvä. Heihe…” TUUT-TUUT-TUUT.

Siinä minä seisoin Prisman vihannesosastolla hölmistyneenä kuin lattialle vierinyt lanttu. Ihmisiä vilisi ohi, mutta minä möllötin paikoillani ja tuijotin tyhjyyteen. Kohta Ama repi hihasta ja ihmetteli, miksei mennä eteenpäin. Totesin, että ostetaan nyt vain nämä banaanit ja lähdetään sijaiskotiin. Ama ihmetteli, miksei osteta maitoa ja leipää ja tomaattia ja ruokaa ja rahkaa ja kaikkee mitä, kuten piti. Laahustin kohti kassoja ja vastasin, että meidän pitää pakata tänään ja miettiä, mihin muutamme. Elämä tuntui uskomattomalta: me ostimme ainoastaan remonttihuolista vapaan asunnon ja nyt minusta oli jo vakuutusyhtiönkin silmissä leivottu kusettaja sijaisasunnonvaltaaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti